Vitaminy proti únavě

Cítíte se po zimě unavení a bez energie? Není divu, zima dává našemu organismu pořádně zabrat. Tak s tím něco rychle udělejte a dopřejte si vitaminy, které vás znovu nastartují.

Na jaře je spousta lidí naprosto bez nálady, takže není divu, že hodně z nich také velmi rychle podlehne nějaké chorobě. Po zimě je totiž náš organismus velmi oslabený, chybí mu řada důležitých vitaminů a minerálů, takže se nemůžeme divit, že nás obvykle začátkem jara přepadne obrovská únava. Imunitní systém je tak vystaven nadměrné zátěži a je zapotřebí přemýšlet, co si dopřát k jídlu, aby nám bylo dobře a abychom únavu překonali. Při překonávání jarní únavy je nejlepší spojit aktivity, které prospějí nejen tělu, ale také duši. Mezi ty hlavní bezesporu patří vhodná strava.

Co pomáhá

Existuje celá řada typů únav – od fyzické či duševní až po chronickou. A samozřejmě také únava jarní, která přichází s příchodem jara. Podle odborníků je jarní únava způsobena mimo jiné nedostatkem slunečního svitu a některých důležitých látek, zejména vitaminů. Důsledkem jsou projevy jako malátnost, nedostatek energie, ospalost a také pesimistická nálada. Je ale na místě podotknout, že jarní únava není žádná vážná nemoc, což ovšem neznamená, že byste ji měli podceňovat. Naopak – víte-li, že vás pokaždé na jaře dostihne tahle nemilá záležitost, je dobré se na ni předem připravit. A to především stravou bohatou na některé vitaminy!

Generální úklid v jídleníčku

Jste si jisti, že konzumujete dostatek vitaminů, nebo to tak trochu flákáte? Pamatujte, že i když je na pultech spousta ovoce a zeleniny z dovozu, vitaminů v nich je mnohem méně než v létě a na podzim. Proto je vhodné myslet na to, co konkrétně zařadit do našeho, tedy českého jídelníčku, abychom udělali něco pro své zdraví. Na druhou stranu není úplně ideální začínat s nějakou radikální dietou, byť jste přes zimu nabrali pár kilogramů. Určitě je ale dobré přesedlat na lehčí stravu, která bude obsahovat dostatek vitaminů a očistí váš organismus. Jaro byste jednoduše měli brát jako dobrou příležitost k tomu, abyste změnili životní styl. Zpočátku to možná bude trošku těžší, ale uvidíte, že za pár týdnů se budete cítit o sto procent lépe.

Jak získat vitaminy

Jediný způsob, jak získat všechny potřebné vitaminy, je prostřednictvím vyvážené a zdravé stravy. I když vám bude někdo tvrdit, že stačí užívat potravinové doplňky, není to pravda. Pravda je, že tělo si vitaminy nedokáže samo vytvořit, takže se musíme spoléhat jen na to, co sníme. Jistě, vitamin D lze získat prostřednictvím slunečních paprsků a některé vitaminy (K, B1 a B12) vznikají v malém množství ve střevní mikroflóře, vitamin A si zase tělo vytváří z provitaminu beta-karotenu. Ostatní však musíme získat ze stravy. Všechny potraviny dodávají organismu větší či menší množství vitaminů, ale bohužel neexistuje žádná potravina, která by obsahovala všechny pohromadě. To by pak bylo jednoduché – snědli bychom jednou týdně jednu okurku a měli bychom všechny důležité vitaminy v sobě. Ale protože to tak není, musíme jíst pestře a vyváženě.
Vitaminové bomby se dají pořídit i v časném období jara. Myslet byste měli především na vitaminy A, D, E a K. Výbornou volbou koncem zimní sezony a začátkem jara jsou mražené potraviny. Díky zmrazování se prodlužuje trvanlivost potravin, a také se tímto způsobem v ovoci a zelenině mnohem více uchovávají vitaminy. Ztráta vitaminu C u zmrazených potravin je asi 25 procent. Na zimu a jaro myslete tedy už v létě a na podzim, a pokud můžete, všechno čerstvé (ideálně kupujte takzvanou sezonní zeleninu a ovoce, tedy ty druhy, které vypěstovali naši zemědělci) si pěkně zamrazte do zásoby. Pak stačí jen otevřít mrazničku a vytáhnout vše podle potřeby (a chuti – samozřejmě).

Co jíst na jaře

Do jarního jídelníčku je pak vhodné a snadné zařadit první jarní bylinky, jako je například řeřicha (vitamin A a C), mladé pampeliškové listy (vitamin C) nebo pažitka (velké zdroje vitaminů A, E a minerálních látek). Skvěle chutnají také petržel, sedmikráska, polníček či listy kopřiv. Výborným zdrojem vitaminů, které si můžete napěstovat přímo u vás doma a konzumovat je absolutně čerstvé, jsou rostlinné klíčky. Klíčky a výhonky obsahují velké množství vitaminů, minerálů a enzymů. Ty pak můžete použít na tisíc způsobů. Nejvíc živin si zachovají, pokud je využijete ve studené kuchyni – do salátů nebo jen tak posypané na chlebu. Při přípravě teplých pokrmů je přidávejte až na konec. Ovšem existují i alternativní zdroje vitaminů, například mořské řasy. Řasy obsahují 10–20x více minerálních látek než zelenina, jsou bohaté především na vápník, železo a jod. Některé druhy řas mají až 15x více vápníku než mléko!
A na co byste na jaře měli raději zapomenout? Na smažená a příliš tučná jídla, ulehčíte tak játrům (a nejen těm). Pít byste pak měli neperlivou a neslazenou vodu, v ideálním případě teplou nebo odraženou, a samozřejmě nezapomínat ani na bylinkové čaje.

Bylinky pro doplnění energie


Bez černý
Sambucus nigra

Šťáva z bobulí zvyšuje obranyschopnost v chladných měsících a je dobrým zdrojem energie. Posiluje při nemocech z nachlazení.


Pampeliška lékařská
Tarxacum sect. Ruderalia

Žvýkejte denně 3-5 pampeliškových stvolů, dokud pampeliška kvete. Vyčistíte si tím vnitřní orgány a zaženete únavu.


Měsíček lékařský
Calendula officinalis

Čistí organismus, povzbuzuje imunitní systém, posiluje nervy a dodává novou energii.

Na čaj: 1 lžičku sušených květů zalijte 250 ml horké vody, nechte táhnout 5 minut a pak sceďte.


Šalvěj luční
Salvia pratensis

Aktivuje krevní oběh, pomáhá při celkové slabosti, posiluje oslabené nervy.

Na čaj: Asi 1 list zalijte 250 ml horké vody a nechte pod pokličkou táhnout 5 minut.

 


Text: red; foto: Shutterstock

Další články

Sladká chuť jablek

Sladká chuť jablek

Jablečné moučníky se skvěle hodí k čaji i kávě, můžete si je dát k snídani nebo jako sladkou svačinku. Vyberte si z klasických a vyzkoušených receptů.

Celý článek

Houbová klasika

Houbová klasika

Také s chutí vyrážíte do lesa na houby, a ještě raději z nich připravujete osvědčené pochoutky? Pokud vám už dochází inspirace, vyberte si z těchto osvědčených receptů.

Celý článek

Sbírejte šípky

Sbírejte šípky

Dozrávají od konce září a můžete je využít na mnoho způsobů. Nezapomeňte si ani letos v přírodě nasbírat rudé šípky a připravit si z nich léčivé dobroty.

Celý článek

Přečtěte si