Nenechte se stresovat!

Asi každý z nás se občas cítí být pod nepříjemným tlakem. Stres jako takový není nebezpečný, avšak neměl by trvat dlouho. Pak může způsobit zdravotní potíže.

Asi to znáte sami. Jakmile vás něco vyvede z míry, začne vám bušit srdce, potíte se, máte sucho v ústech, bolí vás hlava. Právě to jsou jedny z fyziologických reakcí těla na stres. Ale tím výčet rozhodně nekončí.

Nepříjemné potíže

Dlouhodobý stres nejčastěji může způsobovat i bolesti v oblasti krční páteře. Ve stresu se tělo automaticky jakoby schoulí do klubíčka. Ramena jsou předsunutá dopředu, hrudník je ztuhlý v mírném nádechu, držení těla je často nevyvážené a nevzpřímené. Tato nerovnováha pak může způsobovat bolesti celého pohybového aparátu. Velmi často se pod vlivem dlouhodobého stresu objevuje i nervozita, nespavost, vyčerpání, ekzémy, problémy s menstruací a trávicí potíže. Při stresových situacích se navíc zvyšuje hladina cukru a špatného cholesterolu v krvi. V horších případech může stres vyvolat i astmatický záchvat, srdeční infarkt, nebo dokonce i záchvat mrtvice. A pozor, stres působí i na naši krásu! Je prokázáno, že ti, kteří jsou vystaveni dlouhodobému stresu, mají mnohem více vrásek, povadlou a zašedlou pleť a sklon k tvorbě akné. Navíc stres ovlivňuje i kvalitu a růst vlasů.

Jak se bránit

V první řadě pečlivě naslouchejte signálům svého těla, které věrně zrcadlí stav naší mysli – často až symbolicky. Například při dlouhodobém psychickém přetěžování si můžeme způsobit takzvanou únavovou zlomeninu či jiný úraz, který tělu umožní a zprostředkuje tolik potřebný odpočinek. Je také důležité nedusit v sobě nespokojenost, naučit se oddělovat podstatné od nedůležitého, určit si své limity a nepřekračovat je, naplňovat své potřeby a zdravě se vymezovat vůči tomu, co nechceme. Samozřejmý by měl být i dostatek času na odpočinek a relaxaci. Je dobré si například zvolit vhodnou pohybovou aktivitu, při níž můžete zlepšit svůj fyzický stav a kondici. Zároveň se vám v těle vyplaví endorfiny, které podporují dobrou náladu. Pro psychickou pohodu je dále důležitý kvalitní spánek, neboť při něm mohou tělo a mysl dostatečně zregenerovat.

Uvolnění s aromaterapií

Pokud vás svírá dlouhodobý stres, není nic lepšího, než využít éterické oleje, které zklidní mysl a emoce a brání rychlému návratu nepříjemných pocitů. Provoňte jimi svůj domov, a pokud to jde, tak i pracovní prostředí. Můžete je také inhalovat a speciální oleje využijete i při uvolňující masáži.
Antistresové esenciální oleje
Úzkost, podrážděnost, deprese: levandule, geranium, bergamot, šalvěj muškátová, grep, santalové dřevo, heřmánek, bazalka, cypřiš, kadidlo, jasmín, jalovec, meduňka, neroli, ylang-ylang.
Nespavost: majoránka, citron, vetiver, kozlík lékařský, růže, santalové dřevo, heřmánek, neroli, ylang-ylang.
Únava a vyčerpání: máta peprná, rozmarýn, jasmín, bazalka, skořice, citron, šalvěj muškátová, levandule, muškátový oříšek, santalové dřevo, růže, vetiver, geranium.

Bylinky, vitaminy a minerály

Mezi nejosvědčenější bylinky, které pomáhají snižovat hladinu stresu, uvolňují, zklidňují, mají antidepresivní účinky a zároveň pomáhají proti nespavosti a bolestem hlavy, patří meduňka lékařská, levandule lékařská, kozlík lékařský, hloh jednosemenný, ale také indický ženšen Ashwagandha, který zvyšuje toleranci k rozličným stresorům, a navíc působí proti únavě.
Protože stres zvyšuje spotřebu vitaminů a minerálů a snižuje jejich hladinu v krvi, je důležité je tělu dodávat. Pro správnou funkci nervové soustavy, zvládání stresu a klidný spánek jsou důležité vitaminy skupiny B. K produkci protistresových hormonů významně přispívá vitamin C. Při přepracovanosti a stresu zvýší fyzickou i psychickou odolnost koenzym Q10. A v neposlední řadě je důležitý i příjem hořčíku, který zklidňuje nervový systém a udržuje dobrý psychický stav.

Bylinky pro zdravé nervy


Meduňka lékařská

Melissa officinalis

Příznivě působí na potíže způsobené stresem – uklidňuje nervy, pomáhá lépe spát, zklidňuje žaludek.

Na čaj: 2 lžičky sušených listů zalijte 250 ml horké vody a nechte luhovat 5 minut.

 


Levandule lékařská

Lavandula angustifolia

Má uklidňující účinky na nervy a trávicí soustavu, přispívá k uvolnění organismu. Chutný čaj si připravíte ze 2 dílů meduňky, 1 dílu levandulových květů, 1 dílu lipových květů a 1 dílu růžových květů.

 


Kozlík lékařský

Valeriana officinalis

Kozlík pomáhá při nervovém vyčerpání a duševním přepracování. Uvolňuje křeče, snižuje úzkost a uklidňuje. Pomáhá navodit hluboký osvěžující spánek. K dostání jsou kozlíkové kapky, ale můžete si z kořene kozlíku také uvařit čaj.

Na čaj: 1 lžičku sušeného kořene kozlíku zalijte 250 ml vařící vody a čaj nechte pod pokličkou táhnout 5 minut. Chuť můžete vylepšit lžičkou medu.

 


Hloh jednosemenný

Crataegus monogyna

Má dobrý vliv na srdeční rytmus, napomáhá lepšímu prokrvování věnčitých cév a lepšímu využívání kyslíku. Listy a květy trhejte v době kvetení, sušte je ve stínu.

Na čaj: 1 lžičku sušených květů a listů zalijte 250 ml horké vody a nechte táhnout 5 minut.


Text: red; foto: Shutterstock

Další články

Talíř s otisky

Talíř s otisky

Rostliny s výraznější strukturou, například luční trávy nebo divoké koření, můžete využít pro vytvoření jedinečných plastických vzorů. Ozdobte si s nimi třeba dekorativní talíř.

Celý článek

Slaďoučké meruňky

Slaďoučké meruňky

Sametové meruňky nesmí v létě na našem stole chybět. nejlepší jsou samozřejmě čerstvé, ale v koláči chutnají také skvěle. Nebo máte chuť vyzkoušet je pečené, s medem a skořicí?

Celý článek

Přečtěte si

Jak uklízet bez chemie

Jak uklízet bez chemie

www.chatar-chalupar.cz

Vlastní, domácí čisticí prostředky mají dvě základní výhody: ušetří finance a jsou šetrnější k přírodě. Navíc je jejich výroba jednoduchá a většinu potřebných surovin máme běžně doma.

U stylistky v Lisabonu

U stylistky v Lisabonu

www.peknebydleni.cz

Devětadvacetiletá stylistka a influencerka Mafalda Patrício žije v portugalském Lisabonu. Má ráda eklektický styl, ve kterém mají čestné místo i ručně malované kachlíčky.