Nunofilcování

V dnešním díle našeho výtvarného kurzu si představíme nunofilcování. Tato úžasná technika umožňuje spojovat v jeden celek nejluxusnější přírodní materiály, tedy vlnu a hedvábí.

Jedná se zároveň o techniku s téměř neomezenými možnostmi, umožňující vytvořit esteticky dokonalý výrobek. Čím jistější si v ovládání techniky jsme, tím svobodněji se nám bude tvořit. Není to nijak těžké, je pouze nutné ujasnit si základy a pak nám již v rozvoji nic nebrání.

Filcování neboli plstění je proces, během kterého vzniká z vlny pevná homogenní struktura. Vlněná vlákna se mezi sebou neoddělitelně spojí a vytvoří materiál, který je tvarově stabilní a zároveň si ponechává vlastnosti vlny. Filcování lze rozdělit podle způsobu zpracování na filcování pomocí vlhka a tření (mokré filcování), kam patří i nunofilcování a na filcování jehlou (suché filcování). Předpokladem k filcování jsou především tři složky – vlna, vlhko a tření. U nunofilcování ještě potřebujeme látku z přírodního vlákna. Vše další, co v dnešní době k filcování používáme, abychom si práci ulehčili, není v podstatě nutné.

Slovo nuno znamená japonsky tkanina, možný překlad je tkaninové filcování nebo tkaninové plstění. Princip nunofilcování spočívá v pokrytí jemných látek z přírodního materiálu, většinou hedvábí, tenounkou vrstvou vlny a jejich vzájemném provázání a zafilcování. Působením vlhka, tepla a tření se rozevřou jemné šupinky na vlněných vláknech, proplétají se mezi sebou a zároveň se vlna neoddělitelně spojí s látkou.

Při filcování dochází ke zmenšení objemu filcované vlny až na jednu třetinu, tím se scvrkává i tkanina a vzniká tak zajímavý nabíraný efekt. Z tohoto téměř nic, které jsme do výrobku investovali, vznikne díky srážení vlny jemný, ale přesto velmi pevný materiál. Sebejemnější látka je v tomto případě nosným materiálem pro vlnu. Pevná struktura, která jejich spojením vznikne, by nebyla bez látkového podkladu možná. Samotná vlna by byla v tak tenké vrstvě křehká a snadno by se protrhávala. Toto spojení vytváří velké možnosti tvoření bez použití jehly a jiných způsobů spojování materiálů. Látka nemusí mít vždy funkci podkladu (nosného materiálu), lze ji také zapracovat do vlny a ponechat jí funkci čistě dekorativní. Tím technika umožňuje vytvářet nejen lehounké módní doplňky, ale také robustní, pohodlné, hřejivé oblečení, přehozy a bytové doplňky. Při nunofilcování lze snadno skloubit praktický výrobek denní potřeby a zároveň efektní, výtvarně zpracované dílo.

My si vyzkoušíme techniku na šále z chiffonu v kombinaci s merinovlnou v česancích (vše lze koupit ve výtvarných potřebách nebo na internetu). Chiffon, se kterým budeme pracovat, je ideální materiál pro začátek, jeho struktura umožňuje snadný průnik jemné merino vlny skrz hedvábí a jejich vzájemné provázání.

 

Šála s vlněnými květy

Budete potřebovat

  • šálu chiffon nebo pongé 5, 45 x 180 cm
  • modrou batikovací barvu
  • merino vlnu v modrých odstínech
  • bílá vlněná vlákna a hedvábná vlákna v přírodním odstínu
  • mýdlo
  • konvičku
  • bublinkovou fólii

 

postup

 

1 Část vlněných vláken nastříháme na malé kousky.

 

2 Hedvábnou šálu obarvíme v modrém odstínu batikovacích barev (postupujeme dle návodu na sáčku). Několikrát ji vymácháme (dokud bude hedvábí pouštět barvu), ještě mokrou vyžehlíme. Na pracovní stůl rozložíme bublinkovou fólii, bublinkami směrem nahoru, a na fólii položíme hedvábí. Z klubka vytáhneme vlákna, kterými utvoříme vzor. Vlnu trháme (nikdy nestříháme) ve směru vláken. Merino vlna má dlouhá vlákna, vyčesaná v přadenech, při trhání je nutné vyvinout poměrně velký tah. Čím menší kousky a v tenčí vrstvě budeme na hedvábí pokládat, tím lépe se nám bude vlna provazovat s podkladem. Jednotlivé kousky natrhané vlny pokládáme na hedvábí v místě vzoru. My chceme vytvořit jednotlivé květy po celé ploše šály.

 

3 Dalším důležitým krokem je křížení vláken. Položíme-li vlnu jen v jednom směru, budou se vlákna provazovat s tkaninou i mezi sebou mnohem hůře, než když poklademe vždy druhou vrstvu kolmo na první tak, aby došlo k jejímu pevnému zafilcování. Proto nyní položíme druhou vrstvu vlny kolmo na stávající. Rukama upravíme tvar dokulata.

 

4 Nyní utrhneme tenký pramínek tmavší modré, stočíme ho kolem prstu a vložíme do středu květu.

 

5 Z dalšího modrého odstínu vytvoříme okvětní plátky – podle obrázku.

 

6 Nastříhaná vlákna nyní nasypeme do středu květů.

 

7 Květ podle obrázku olemujeme bílou vlnou. Pokud nemáme vlněná vlákna, utrhneme si kousek bílé merinovlny. Střed olemujeme hedvábnými vlákny.

 

8 Připravíme si roztok z horké vody a nastrouhaného mýdla (1 l horké vody, 1 vrchovatá polévková lžíce olivového mýdla). Roztok nanášíme konvičkou s jemným kropítkem. Poté pokropíme i okolní hedvábí. Kropíme jemně, vlna i hedvábí musí být mokré, ale nesmí ve vodě plavat.

 

9 Jakmile bude celý šál mokrý, zakryjeme ho další vrstvou fólie, tentokrát položíme bublinky směrem dolů, na šálu. Teplá mýdlová voda urychlí proces otevírání šupinek na vláknech. Fólii namočíme a namydlíme, aby nám po ní dobře klouzaly ruce. Krouživými pohyby zapracujeme vlnu do hedvábí. Zpočátku pracujeme velmi jemně, netlačíme. Díky dlouhému tření se háčky do sebe pevně zakousnou, až se neoddělitelně spojí. Třeme celou plochou dlaně, ne prsty, to by se vlákna odsouvala od sebe, místo aby se provázala. Jakmile se začne vlna filcovat, můžeme pracovat silněji. Během filcování stále kontrolujeme a upravujeme vzor. Filcování probíhá tak, že jednotlivá vlákna se pevně zachytávají mezi sebou a do hedvábí. Trvá to poměrně dlouho. Dále záleží na teplotě roztoku, čím teplejší, tím lépe, a v neposlední řadě na práci rukou. Začátečník by měl nejprve vyzkoušet celý proces na malém kousku hedvábí, aby si práci osahal. Hotový filc musí být pevný, držet na hedvábí, nesmí pouštět chlupy, zároveň musí být vláčný, aby nerušil strukturu hedvábí. Pokud filcování přeženeme a vlnu vysrážíme, bude vzor v tvrdých plochách, které budou z hedvábí trčet a budou nepříjemné na dotek (stejně jako je nepříjemné nosit sražený svetr). Dobře vytvořený filc je otázkou praxe. Během filcování zkoušíme, ve které fázi jsme. Prsty se pokusíme opatrně zvedat vlnu. Pokud nedrží na textilu a zároveň lze jednotlivá vlákna oddělit od sebe, jsme na počátku. Pokud vlna pevně drží při sobě i na látce a na rubové straně šály vidíme vlněná vlákna, která prošla hedvábím, blížíme se ke konci.

 

10 Po dokončení šálu několikrát dobře vymácháme v mírně teplé nebo vlažné vodě, aby ve vlně nezůstalo žádné mýdlo. Mácháme a ždímáme jemně, jako když pereme svetřík z angorské vlny. Z rubové strany musí být vlákna provázána s hedvábím.
Po důkladném vymáchání dáme šálu asi na 20 minut do vlažné vody s octem. (Ocet s vodou mícháme přibližně v poměru 1:20). Celý proces filcování ukončíme ještě posledním vymácháním ve vlažné vodě. Šálu sušíme rozloženou a vyrovnanou na ručníku a po dosušení ji případně můžeme vyžehlit (teplota jako na vlnu), ale není to nutné. Pereme v mýdle nebo šamponu při teplotě do 40 °C.

 

 


Realizace, text a foto: Alena Isabella Grimmichová

Další články

Pestré kouzlo jara

Pestré kouzlo jara

Svěží jarní květy vnesou barvy, vůně a optimismus snad do každého interiéru. Obzvlášť, když si z nich vytvoříte vlastní osobitou dekoraci. Inspirujte se našimi tipy.

Celý článek