Jak odolat chuti na sladké

Chuť na sladké je přirozená a nikdy zcela nezmizí. Ale není sladké jako sladké. Proto si alespoň vybírejme to nejlepší.

Rozhodnete-li se kvůli štíhlé linii vyhýbat všemu, co obsahuje opravdový cukr, uděláte chybu. Po cukru totiž přiberete jen tehdy, když ho jíte příliš mnoho, nebo paradoxně naopak moc málo. A také když zásoby cukru doplňujete nevhodně z bílého pečiva, koláčů, sladkostí, slazených limonád, třemi kostkami do kávy několikrát denně či více než 30 kostkami cukru, které prý obsahuje litr oblíbené koly. Tyto jednoduché (mono) sacharidy jsou totiž jen prázdnou energií, kterou tělo nedokáže zpracovat, a proto ji ukládá do faldíků. Pak jsou tu ale také zdravé, složené cukry z ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků a obilovin či třeba luštěnin. A ty jíst samozřejmě můžete.

Bez sladkého bychom nepřežili

I naši dávní předkové bažili po sladkém. Sladká chuť byla totiž signálem, že potrava přinese rychle využitelnou energii. A ta byla pro život v přírodě, neustálé cestování z místa na místo, při práci, bojích či útěku před nebezpečím nezbytná. Možná i proto vnímáme sladkou chuť hned na špičce jazyka… Touha po sladkém tedy k našemu životu patří a umožnila nám přežít celá staletí. Potíž je v tom, že dnes už k přežití zdaleka nepotřebujeme tolik okamžitě využitelné energie jako naši předci. Jenže jen málokdo se dokáže absolutně ubránit konzumaci sladkých potravin, musel by totiž potlačit přirozené chuťové preference. A k tomu není žádný důvod, nepřítelem kondice a štíhlé linie není totiž jen samotný cukr a touha po něm, ale také pohodlnost, neukázněnost v jídle a nedostatek pohybu.

Základem je zdravý životní styl

Chuť na sladké je sice přirozená, přesto ale existují cesty, jak ji eliminovat na minimum. Základem je zdravý životní styl. Jeho součástí je také dostatek spánku a psychická pohoda. Únava, stres, smutek, deprese, nuda, rozčilení, nervozita – to vše a mnohé další totiž umocňuje touhu vzít si něco sladkého na povzbuzení. Samozřejmě pomůže i správně jíst.

Den by měl začít snídaní. Ta má být rozhodně vydatnější než večeře a má být převážně sacharidová. Ráno totiž tělo potřebuje doplnit glukózu, tedy načerpat dostatek paliva pro události nadcházejícího dne. Konzumovat bychom ale měli především komplexní sacharidy a sacharidy se středním a nízkým GI. V druhé polovině dne je pak omezujeme (s výjimkou zeleniny) a přidáváme bílkoviny. Večeře by měla být na nich založena.

Pravidelný příjem potravy dokáže udržet v rovnováze hladinu cukru v krvi. Po konzumaci něčeho sladkého totiž organismus velmi rychle zareaguje, vyloučí inzulín a s jeho pomocí vyrobí energii. Hladina cukru v krvi tak u zdravého člověka poměrně rychle zase klesá. Jakmile se ocitne pod normální úrovní, mozek situaci vyhodnotí jako deficit a vyšle požadavek na další příjem cukru. Čím delší je pauza mezi jídly, tím je touha po sladkém neodolatelnější. Pokud nechceme nasednout do tohoto kolotoče, nezbude nám nic jiného, než jíst kvalitní zdroje energie, které navíc pomaleji trávíme (celozrnné výrobky, celozrnné těstoviny, rýže natural, zelenina). A to i večer u televize. Poslední jídlo bychom měli jíst tři hodiny před spaním, pokud jsme zvyklí zobat u televize, tak namísto sušenek politých čokoládou můžeme u napínavého filmu chroupat třeba pokrájenou papriku. Chuťové buňky si zvyknou, nás to zaměstná stejně dobře, štíhlá linie nebude naříkat a bude se nám lépe spát. A časem pak určitě zvládneme odstranit i tu papriku těsně před spaním.


Jak na to

1. Co oči nevidí, po tom jazyk netouží: Nakupujte s rozumem a ignorujte sladkosti. Pokud je nepřinesete domů v tašce, vyhnete se pokušení. Máte-li pocit, že to bez sladkostí prostě nevydržíte, kupte si místo dvou pochoutek jen jednu, kterou si rozdělíte na více porcí.
2. Pijte čaje z bylinek: Mají jemnou chuť, která často pomůže překonat i touhu po sladkém, a to i bez cukru. Dobré jsou i ovocné čaje, například pomerančové, broskvové, jahodové nebo brusinkové.
3. Udržte nervy na uzdě: Nejen genetická výbava, ale psychika je důležitým spouštěčem chuti na sladké. Kdykoli vás něco rozčilí, něco se vám nedaří, jste vyčerpaní nebo se prostě jen strašně nudíte, máte chuť na sladké. Nervy si ale můžete stejně dobře zahojit procházkou na čerstvém vzduchu, dlouhou sprchou nebo nějakou fyzickou aktivitou.
4. Když to není možné, nepřemáhejte se: Vybírejte si ale kvalitní sladkosti. Kousek čokolády s vyšším obsahem kakaa nejenže uspokojí chutě, ale zároveň díky nižšímu glykemickému indexu zasytí na delší dobu. Navíc jí pro její výraznou chuť nesníte tolik.

Čím nahradit bílý cukr


Med

Med je báječná náhražka cukru, a to jak do čaje nebo kávy, tak i na pečení a vaření. Med je sladší než cukr, takže jej budete k doslazení potřebovat mnohem méně a navíc jeho charakteristická vůně dodává pokrmům exotický nádech. Obsahuje také antioxidanty a polyfenoly, které působí protizánětlivě a posilují imunitní systém.


Javorový sirup

Stejně jako med je i javorový sirup mnohem sladší než cukr, takže pokud jej budete používat, nemusíte se bát o svou figuru. Jeho výhodou ale není jen sladká chuť, ale také velké množství minerálů, které jsou pro lidské tělo důležité.


Stévie

Přírodní sladidlo, které je až 300x sladší než cukr a je téměř bez kalorií, používali už staré mexické a jihoamerické kultury, moderní svět ji ale objevil až teprve nedávno. Toto sladidlo, které si můžete buď vypěstovat doma, nebo si ho pořídit ve formě krystalků, je vhodné i pro diabetiky a nekazí se po něm zuby.


Kokosový cukr

Vysoce výživný kokosový cukr se vyrábí ze zkaramelizovaného nektaru kokosových květů v Indonésii a jedním z nejlepších přírodních sladidel s nízkým glykemickým indexem. Pro svou karamelovou chuť se nehodí do každého pokrmu, ale čaj, kávu nebo zákusky s ním budou chutnat skvěle.

 


Text: red; foto: Shutterstock

Další články

Tajemství rajské chuti

Tajemství rajské chuti

Rajčata jsou zdravá a výborně chutnají – zvláště ta z vlastní zahrady. Přečtěte si, jak je správně pěstovat, abyste z jediné rostliny sklidili celý košík plodů.

Celý článek

Co jsou nootropika a jak nastartují mozek k optimálnímu výkonu?

Co jsou nootropika a jak nastartují mozek k optimálnímu výkonu?

Podat perfektní výkon v práci, ve škole, doma, to je dnes považováno za samozřejmost. Ovšem zda se vám to opravdu podaří, to většinou závisí na kondici vašeho mozku, který řídí úplně všechno, co se ve vašem těle děje. Jak mu pomoci? S nootropiky se vám to podaří. Vysvětlíme, co si pod tímto pojmem představit. Celý článek

3 tipy pro DIY venkovní posezení

3 tipy pro DIY venkovní posezení

Venkovní sezóna je v plném proudu a nabízí možnost posezení na zahradě či terase. Nemusíte ale utratit spoustu peněz za nový zahradní nábytek. Připravili jsme pro vás tipy, jak si ho levně a svépomocí vyrobit nebo zrenovovat a dopřát si příjemné chvíle relaxace.

Celý článek