Kolekce Flash odrážející světlo

Designérka Kristýna Malovaná: „Šperk je pro mě svoboda“

Designový obchod BackYard v ulici V Jirchářích se schovává na útulném dvorku Nového Města pražského. Ve zdejším showroomu, jak se těmto prostorům říká, se prodávají výrobky mladých návrhářů a designérů. Stálou prodejní expozici svých kousků tu má i designérka Kristýna Malovaná, která se poslední dobou zaměřuje hlavně na šperk.

Pocházíte z umělecké rodiny, vaši rodiče jsou sochaři. Přitahovalo vás umění, nebo jste chtěla jít jinou cestou?

Chtěla jsem jít svou cestou, ale bylo těžké se z tohoto vlivu vymanit. Po dvou letech na gymnáziu jsem zjistila, že chemie, matematika, fyzika a biflování se vzorečků není moje hobby, a odešla jsem na Střední uměleckoprůmyslovou školu. Později jsem rok studovala design na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, pak jsem přešla na vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, na obor produktový design.

Rok jste byla na stáži v Miláně. Jaké to bylo?

Skvělá zkušenost. Pracovala jsem v designovém studiu, které mělo dobré zakázky, třeba pro Lavazzu nebo Campari. Dělala jsem, co bylo potřeba. Nahlédla jsem, jak to funguje jinde ve světě, jak se pracuje v Itálii. A nakonec jsem se s pokorou vrátila.

Náhrdelník Mars z kolekce Planety

Nenapadlo vás tam zůstat?

Trošku jsem si s tou myšlenkou pohrávala, ale potřebovala jsem dokončit školu. Upřímně řečeno, lidí, kteří se designem zabývají, je tam hodně, takže je těžké se tam prosadit. I tak se ale snažím stále vycestovávat, protože cítím, že mi pomáhá být třeba měsíc dva někde jinde. Člověk získá odstup a načerpá novou inspiraci, kterou může přetransformovat do další práce. Ale zázemí mám tady. Vím, za kým jít, když třeba potřebuju pomoct s výrobou. Toho si vážím a cením.

Náramek Thin z trvanlivé syntetické gumy

Kromě designu se teď intenzivně zabýváte i šperkem. Jak jste se k němu dostala?

Rok jsem byla na stáži u světoznámé designérky a návrhářky šperků Evy Eisler, i díky ní mě šperk začal bavit. Je to práce, do které mi nikdo nemluví. Když pracuju na šperku, mám absolutní svobodu. A můžu se aktivně podílet na jeho vzniku. Dotýkat se ho. Klienti většinou mou práci znají, a tak tuší, co můžou v případě zakázky na míru očekávat. Společně doladíme požadavky a pak dojdeme k zdárnému výsledku. Je to v osobnější rovině. Stále se ale o práci s prostorem nebo větším měřítkem zajímám. Kdyby teď někdo řekl, udělej nám interiér, nebo navrhni lustr, ujmu se toho moc ráda.

Náušnice z ruthenia z kolekce Invisible

Byla za touhou dělat šperky i chuť udělat si nějaký vlastní pro sebe?

Já jsem si šperky dělala vždycky. Už jako malou holku mě bavilo něco tvořit, sestavovat, dávat to dohromady a pak zase rozmontovávat.

S jakými materiály ráda pracujete?

Materiály mě obecně fascinují a ráda pracuji s těmi netypickými. Třeba s perbunanem, což je taková syntetická trvanlivá guma. V poslední době hodně pracuji i s nejrůznějšími kovy, s nerezí, titanem, ale i se stříbrem nebo zlatem. Jsem otevřená všemu. Prakticky z každého materiálu, který se mi dostane do ruky, jsem schopná něco vytvořit.

Stříbrný prsten Drop pozlacený žlutým zlatem

Jak se liší práce s kovy a gumou a jejími alternativami?

Každý materiál má svá specifika. Práce s kovy je náročnější, víc se při ní nadřu. Třeba od titanu mám kolikrát úplně černé ruce. Práce s gumou je čistší. Není moc o síle, ale o tom, aby vše drželo pevně dohromady, časem se neměnilo, nepouštělo barvu.

Jak na šperky z netradičních materiálů reagují zákaznice?

Jsou překvapené, jak jsou na dotyk příjemné, odolné a lehké. Mám pocit, že lidé jsou novým materiálům otevření. Nebojí se experimentovat.

Kávový Set de Café Noble

Lze se dnes šperkem uživit?

Lze, ale člověk to musí dělat na sto procent. Žít tím, „neřešit“ večery ani víkendy. A přitom věřit, že uspěje. Myslím si, že to, co člověk dělá s pílí a pokorou, se prosadí a natrvalo zůstane, jakkoli to zní jako fráze.

Na krku vám visí náhrdelník, který jste si sama vyrobila. Co představuje?

Ten je z kolekce „Planety“, přívěšek symbolizuje Slunce. Je z pozlaceného stříbra a zavěšený na hedvábné nitce. Dá se s ním hýbat podle potřeby, podle toho, jaké máte šaty. Je to jednoduchý, univerzální šperk, nositelný dennodenně. Zatím jsou čtyři varianty planet, ale možná se rozrostou.

Medailonek vyrobený na zakázku

Zaujala mě také kolekce „Flash“, kterou jste vymyslela. Co vás k ní inspirovalo?

Iritovaly mě reflexní pásky, které si ženy před nějakým časem začaly věšet na kabelky. Nejdřív jsem se lekla, co se to děje, až jsem si dohledala, že jde o novou vyhlášku. Tak jsem si řekla, že si z toho trochu udělám legraci, a vyrobím šperky, které ženu ozdobí a zároveň ji ochrání. Udělala jsem nerezový náramek a náhrdelník a potáhla jsem je speciální textilií, která odráží světlo, takže se leskne podobně jako ochranná páska. Ženám však sluší.

Na čem pracujete právě teď?

Na kolekci zásnubních prstenů, protože občas se vřítí do obchodu nějaký nešťastný muž, který chce rychle něco vyřešit. Tak jsem si řekla, že mužům pomůžu a udělám pár kousků. Budou ze stříbra a bílého i žlutého zlata. Mám toho v hlavě víc, pracuji i na dalších prstýncích. A přemýšlím i nad verzí medailonku.

Náhrdelník z kolekce Flash

Prstýnky, které tady v showroomu prodáváte, mají zvláštní tvar, jsou špičaté. Jak jste na to přišla?

Napadlo mě přerušit ten klasický kruh, takže jsem je protáhla v jednom bodě a vyšel z toho kapkovitý tvar. Mají různé povrchové úpravy – buď z ruthenia, anebo ze zlata.

Jak pojmete ty zásnubní?

Budou jednodušší. Ráda pracuji s věcmi, které se dobře dají nosit, nepřekáží a jsou praktické, což je u zásnubního prstýnku důležité, protože ten ženy nosí pořád. Mám ráda, když věci fungují, jsou jednoduché, ale zároveň něčím specifické.

Náhrdelník Měsíc z kolekce Planety

Povídáme si o šperku, vy jste ale především designérka. Nač se zaměřujete?

Baví mě drobnosti. Tady jsou k vidění mé hrníčky na kávu. Vyrobila jsem je proto, že kávu ráda piju. Před lety jsem byla pracovně ve Francii v keramické dílně a dílně na porcelán. Měla jsem čas si tam skicovat, tak jsem si říkala, že si udělám hrníček, se kterým by se po ránu dalo chodit po bytě, aniž by člověk kávu rozlil. Podšálek je z mahagonového dřeva, ze kterého se vyrábějí i hudební nástroje. Je to dřevo, které má speciální vlastnosti, je to tenký, subtilní materiál. V dřevěném podšálku sedí porcelánový kalíšek z francouzského porcelánu, který má jiné vlastnosti než ten český. Je na oko krémovější, a když je hodně tenký, prosvítá. Je to výrobek, ze kterého mám dodnes velkou radost. Ale například moje diplomová práce na UMPRUM byla kolekce svítidel z křišťálu, takže měřítku se meze nekladou.

Kolekce Flash odrážející světlo


Kristýna Malovaná

S jejími šperky se můžete seznámit v showroomu BackYard v ulici V Jirchářích na Starém Městě pražském a v Koncept Story na Letné v Praze. Loni vystavovala své šperky na prestižní přehlídce Designblok. Porotu zaujala a byla mezi třemi nejlepšími šperkaři. Je absolventkou Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, ateliéru Design výrobků. Spolu se Zbyňkem Krulichem založili designové studio Morphe, které se zaměřuje na interiérový a produktový design. Stále více se zabývá tvorbou šperků. Více o Kristýně najdete na http://kristynamalovana.wixsite.com/jewellery.

 

 


Text: Andrea Skalická; foto: archiv Kristýny Malované

Další články