Pro dobré zažívání

Nejspíš jste to už také zažili – potíže v důsledku špatného trávení umí člověka pořádně potrápit. Co tedy dělat, abychom se jim vyhnuli?

Obecná pravidla, která napomáhají přirozenému průběhu trávicího procesu, nejsou nijak složitá. Důležitá je zdravá strava bohatá na zeleninu, minimum smažených a mastných jídel a zdravý životní styl. Při jednotlivých typech problémů je ale vhodné dbát i na speciální doporučení.

 

Co jíst, a co ne

Například nadýmání, tedy pocit plného a zvětšeného žaludku, vyžaduje vyřazení některých zdravých, nicméně těžko stravitelných jídel: luštěnin, květáku, brokolice nebo zelí. Opatrní byste měli být i při konzumací vlákniny (je obsažena v pšeničných otrubách, lněném semínku, sóje, fazolích, sušených fících), neměla by do stravy přibýt skokově ve větším množství. Rizikový je také kofein, sycené nápoje a jídla se sladidly typu maltitol, sorbitol, xylitol nebo isomalt. Naopak menší obtíže vám zajistí snadno stravitelné cukry. Najdete je například v bramborách, rýži, banánech nebo jogurtu.
Jestliže trpíte na zácpu, vláknině se rozhodně nevyhýbejte – do jídelníčku si zařaďte ovoce, zeleninu, celozrnná jídla, luštěniny. Dbejte zároveň na pitný režim, alespoň dva litry (nejlépe) vody by měly být minimem. Pomoci vám může i ovoce s obsahem pektinu, například jablka, hrušky, jahody nebo liči. Naopak vyhnout byste se měli jídlům s rafinovaným cukrem, tedy různým sladkostem a dezertům. Při zácpě je zvláště důležité dbát v jídle na pravidelnost, vychutnávat si potravu v klidu a snažit se tělo dovést rituály k tomu, aby k vyprázdnění došlo alespoň obden. Pomoci k tomu může i zklidnění životního rytmu: dost času na odpočinek, dodržování pravidel spánkové hygieny, pravidelná tělesná aktivita a podobně.

 

Pomůžou probiotika

Při všech typech obtíží pak podle zjištění vědců stojí za to doplnit do jídelníčku probiotika – bakteriální kultury, které obnovují střevní flóru, čímž optimalizují trávicí proces. U řady potíží a nemocí jsou velmi užitečné. Studie prokázaly, že například při nadýmání, zápachu z úst, pocitu pomalého trávení, syndromu dráždivého střeva nebo při zácpě se díky užívání probiotik příznaky oslabují, nebo dokonce zcela mizí. Probiotika můžete užívat zcela bez obav, protože pokud by vám nepomohla, rozhodně neuškodí. V některých potravinách nebo doplňcích stravy najdete kromě nich také prebiotika – nestravitelné oligosacharidy, které podporují růst a správný vývoj střevní mikroflóry (s nadsázkou se dá říci, že jde o potravu pro probiotika).

 

Když je na vině psychika

Řada lidí má takzvané funkční potíže – jejich zažívací ústrojí nepracuje dobře, ale nemůže za to určitá choroba. Tyto potíže lékaři připisují obvykle nevhodnému životnímu stylu a především stresu. Psychický problém, tedy porucha na trase mozek – střevo, mívá často na svědomí zácpu, žaludeční neurózu, bolesti žlučníku nebo syndrom dráždivého střeva. V případě, že pacientovy potíže způsobuje stres, je práce lékaře mnohem náročnější. Možností léčby je totiž mnoho a nasazené léky bývají často bez účinku. Zbavit se obtíží je pak úkol především pro samotného pacienta: musí se „srovnat“ a uvolnit se od stresu, aby jeho tělo mohlo opět v klidu fungovat tak, jak má.

 

10 tipů pro zdravé bříško

1. Jezte méně, ale častěji, avšak nezvyšujte celkový příjem kalorií. Nevynechávejte snídani; pozdě večer nejezte těžká jídla.

2. Do svého jídelníčku zařazujte potraviny bohaté na vlákninu, pět porcí ovoce a zeleniny denně, celozrnné potraviny nebo luštěniny.

3. Třikrát až pětkrát týdně jezte ryby.

4. Omezte příjem potravin s vysokým obsahem živočišného tuku, mastná a smažená jídla.

5. Konzumujte fermentované mléčné výrobky obsahující probiotika s prokázanými prospěšnými účinky na zdraví a zažívání.

6. Dávejte přednost libovému masu (například kuře, krůta, králík), popřípadě libovému hovězímu, vepřovému nebo jehněčímu masu.

7. Pijte dva litry vody denně a omezujte konzumaci nápojů obsahujících kofein, alkohol a cukr.

8. Nejezte ve spěchu a jídlo pomalu a důkladně žvýkejte.

9. Žijte zdravým životním stylem, pravidelně cvičte a nekuřte.

10. Udržujte si zdravý index tělesné hmotnosti, snažte se mít ideální tělesnou váhu.

 

Bylinkoví pomocníci


Zeměžluč lékařská
Centaurium erythraea

Podporuje chuť k jídlu Vhodná je při poruchách trávení, a nemoci jater, má také močopudné účinky. Pozor na dlouhodobé užívání, může způsobit podráždění žaludku.

Na čaj: 1 lžičku nasekané natě přelijte 250ml vroucí vody a nechte 5–10 minut louhovat, přeceďte a pijte 2x denně před hlavním jídlem jeden šálek (převážně před obědem a před večeří).

 


Anýz vonný
Pimpinella anisum

Uvolňuje křeče, ulevuje při nadýmání a plynatosti a působící proti střevním parazitům. Semena anýzu se dříve běžně žvýkala pro zlepšení dechu.

Na čaj: 2 čajové lžičky semen (lehce podrcených) zalijte šálkem vroucí vody a nechte 10–15 minut odstát a sceďte. Užívejte v případě potřeby, nejvíce však 3x denně.

 


Heřmánek pravý
Matricaria chamomilla

Má silné dezinfekční a protizánětlivé účinky. Ničí choroboplodné zárodky v trávicím ústrojí, uklidňuje a uvolňuje křeče. Velmi dobře působí v dětském organizmu.

Na čaj: 2 lžičky sušených heřmánkových květů, zalijte šálkem vroucí vody a nechte 5–10 minut odstát a louhovat. Poté nálev sceďte. Doporučená denní dávka jsou maximálně tři hrnečky denně nebo jeden šálek na noc.

 


Text: red; foto: Shutterstock

Další články

Sbírejte šípky

Sbírejte šípky

Dozrávají od konce září a můžete je využít na mnoho způsobů. Nezapomeňte si ani letos v přírodě nasbírat rudé šípky a připravit si z nich léčivé dobroty.

Celý článek

Léčivé borůvky

Léčivé borůvky

Většina z nás má ráda tmavě modré borůvky. Můžete si z nich připravit nejen výborný ovocný moučník, ale i jiné zdravé dobroty, které vám přijdou vhod v zimě.

Celý článek

Přečtěte si