Nootropika

Co jsou nootropika a jak nastartují mozek k optimálnímu výkonu?

Podat perfektní výkon v práci, ve škole, doma, to je dnes považováno za samozřejmost. Ovšem zda se vám to opravdu podaří, to většinou závisí na kondici vašeho mozku, který řídí úplně všechno, co se ve vašem těle děje. Jak mu pomoci? S nootropiky se vám to podaří. Vysvětlíme, co si pod tímto pojmem představit.

Co jsou nootropika?

Pravděpodobně slovo nootropika slyšíte úplně poprvé. Tento pojem poprvé použil roku 1964 chemik Cornelius Guirgea. Noos je mysl, tropein otáčet nebo také ohýbat. Dohromady tedy otáčení mysli k lepšímu. Jde buď o přírodní nebo také syntetické látky, které povzbudí váš mozek v koncentraci. Podporují kognitivní funkce, paměť, myšlení, bdělý stav, zkrátka dokážou váš mozek správně nastartovat. Zároveň ale také zklidňují. Pomohou docílit lepšího spánku, podpoří vaši psychickou odolnost. Mají tlumící vliv na neurodegenerativní změny mozku, které způsobuje stáří. Celkově podporují zlepšení výkonu. Podtrženo, sečteno, jedná se o tzv. chytré drogy. Pokud vás označení droga znepokojuje, zastavte se. Není, čeho se bát. Určitě vás nebudeme školit o nějakých nelegálních produktech šedé ekonomiky.

Netušený potenciál

Zmínili jsme, že existují nootropika přírodní a syntetická. Jaký je mezi nimi rozdíl? Jak už napovídají názvy, ta první skupina je dílem přírody, druhá se vyrábí průmyslově. Pokud jde o přírodní nootropika, vždy se jedná o běžně dostupné produkty, které můžete užívat bez obav, že byste si na nich vypěstovali závislost. Znáte je a možná jste vůbec netušili, jaký potenciál v sobě skrývají. U syntetických nootropik je to trochu složitější. Vykazují silnější účinky, což s sebou nese i určité nežádoucí účinky. Proto jsou dostupná pouze na lékařský předpis. Z výše uvedených důvodů tedy jasně vyplývá, že lepší sáhnout po přírodních nootropikách. Velmi často je využívá například čínská medicína.

Mezi přírodní nootropika řadíme těchto šest zajímavých látek:

Kořen ašwagandy

Ašvaganda

Vitánie snodárná čili ašvaganda díky obsahu sitoindosidů a withaferinů má protistresové vlastnosti. Pomáhá snížit hladinu kortizolu, vyrovnává hladiny hormonů. Působí proti depresím, jak už její název napovídá, zlepšuje spánek. Napomáhá k obnově kognitivních a mozkových funkcí. Zlepšuje paměť.

Reishi

Reishi

Lesklokorka lesklá neboli reishi je výtečným pomocníkem při boji s kornatěním cév, protože upravuje hladinu cholesterolu a tím pomáhá bránit vzniku usazenin v cévách včetně mozku. Zároveň podpoří vaše nelehké utkání s oxidačním stresem. Vychytává volné radikály a tím pomáhá mozku v jeho správné funkci. Není nadarmo se lesklokorce přezdívá houba nesmrtelnosti.

Cordyceps

Housenice čínská čili cordyceps pomáhá okysličovat krev a tím zajistí i zlepšení výkonu mozku. Působí proti zánětům, protože zánětlivé procesy také omezují celkové fungování těla, mozek nevyjímaje. Pomáhá nastolit rovnováhu v těle, zklidnit mysl a podpořit nejdůležitější orgán v těle – mozek k optimálním výkonům

Korálovec ježatý (hericium)

Korálovec ježatý

Lví hříva neboli korálovec ježatý vykazuje neuroregenerační schopnosti. Pomáhá při poruchách kognitivních funkcí. Napomáhá tvorbě obalů nervových vláken a tím podporuje přenosy nervových vzruchů, chrání nervové buňky. Tlumí úzkosti a deprese, napomáhá krátkodobé paměti a schopnostem vizuálně rozpoznávat jevy.

Kurkuma/kurkumin

Kurkuma

Kurkuma obsahuje aktivní složku zvanou kurkumin. Je trochu žolíkem v oblasti nootropik. Pomáhá regulovat hladinu serotoninu a dopaminu, povzbuzuje koncentraci a paměť. Také podporuje zlepšování nálady. Proto dopřát si jídla okořeněná kurkumou nebo si připravit kurkumové mléko je rozhodně dobrým krokem pro zdraví.

Ginkgo biloba

Strom Jinan dvoulaločný možná znáte z příběhů Rychlých šípů. Jeho listy obsahují látku zvanou ginkgo biloba. Ta chrání tělo před oxidačním stresem, prokrvuje mozek, podporuje koncentraci, pozornost, paměť. Pozitivně působí i na zrak a sluch. Pomáhá i hlídat hladinu cholesterolu, povzbuzuje prokrvení okrajových částí těla.


Další články

Jak na lepší usínání přírodní cestou

Jak na lepší usínání přírodní cestou

Nespavost postihuje značnou část lidí. Způsobena může být různými faktory – od stresu až po nevhodně vybavenou ložnici. Nabízí se přitom různé tipy, které vám pomohou lépe usínat a nebudit se v noci. Pojďme se na ně podívat blíže. Celý článek

Pampeliškový sirup: Zapomenutý recept našich babiček

Pampeliškový sirup: Zapomenutý recept našich babiček

Ačkoliv na tuto zářivě žlutou rostlinu nahlížíme spíše jako na plevel, skrývá v sobě spoustu léčivých účinků. Z pampelišek můžete vyrobit nejen víno a čaj, ale i výborný sirup. Poslouží vám jako vynikající sladidlo s vitaminy. Ať už teplý, nebo studený.

Celý článek