foto: Ladislava Růžičková

Ladislava Růžičková: Cínařství je alchymie

V dětství si pořád malovala a snila o tom, že se stane malířkou jako její dědeček. Nakonec ale Ladislava Růžičková propadla cínu. Tomuto zvláštnímu kovu se věnuje skoro dvacet let.

Cín je dost ojedinělý materiál. Čím vás oslovil?

Cínařství je starobylé řemeslo, které nabízí nepočítaně možností zpracování tohoto zvláštního kovu. Začínala jsem jako samouk se všemi problémy a úskalími, které to přináší. Bylo to v době, kdy nebyly ani učebnice odlévání cínu, ani kurzy. Cín jako materiál má vzácné vlastnosti, které můžeme svou kreativitou dobře využívat a stále rozvíjet. Dnes mě práce s cínem živí a pořád baví, je stále něčím nová. Hledání nových způsobů práce je obohacující. Ráda též spolupracuji s mladými umělci, absolventy SUPŠ v Turnově.

 

Pracujete s takzvaným potravinářským cínem. Co je pro něj charakteristické?

Pro mne je velmi důležité držet se zásad, ze kterých nikdy neslevuji. Tou základní je právě používání dražšího potravinářského cínu. Jednak je pro mne zásadní držet se litery zdravotního zákona, a to i přes to, že se cínové komponenty mnohdy netýkají využití v potravinářství. Sama nechci pracovat s nevhodnými kovy. Samozřejmě si práci ulehčíte, roztavíte-li ve slitině trochu olova, zlepšuje zatékavost a také výrazně zlevňuje výrobek, ale kdo by chtěl mít takové předměty doma nebo je nosit na krku či ve vlasech? Věřím, že nikdo.

Karafa Broccato je zdobená jemnou cínovou montáží s pěti florálními rozetami, osazenými skleněnými kameny jantarové barvy. Kolem hrdla zesíleného dna je lemování s květinovým motivem. foto: Ladislava Růžičková

 

Luxusní vysoké poháry na sekt s foukaným skleněným kalichem doplňuje dekorativní cínový košík zdobený čtyřmi maskarony, které brání vyklouznutí poháru z ruky. foto: Ladislava Růžičková

 

Jak tedy rozpoznat ten správný cín?

Pokud vezmete do ruky pohár a je nepřiměřeně těžký (a olovo je velmi těžký kov), jste doma. Vedle materiálu je pro nás prioritou také zpracování odlitku a jeho preciznost. Hodnocení našich zákazníků je pro nás velikým potěšením, lidé nejvíce ocení naši práci, když sami vidí a poznají rozdíl. Jsou to hodiny obrušování a cizelování každého odlitku. My jsme si časem vyvinuli svou vlastní slitinu, kdy používáme čistý cín a kvůli jeho měkkosti přidáváme minimum procent dalších vzácných kovů. Máme Prohlášení o shodě, je podloženo hygienickými kontrolami, které ověřují nezávadnost našich výrobků.

 

Odléváním kovů se zabýváte od roku 2003. Co všechno z cínu vyrábíte?

Naší doménou jsou odlévané vlasové spony. Když jsme začínali, nikdo jiný je nevyráběl. Je to, řekla bych, ojedinělá technika a možnost využívat různá témata podle zájmů našich zákazníků. Například bodláky a další skotské motivy, které každoročně tvoříme na námi oblíbené Skotské hry na Sychrově. Jinak nám je velmi blízká secese a florální motivy, koňské motivy, protože miluji koně a venkov vůbec. Baví mě i tématika horkovzdušných balónů, plastiky balonů jsou mé oblíbené.

Džbány, karafy i vázy také vykládají kameny – buď minerály, nebo ručně vyráběnými skleněnými kabošony. foto: Ladislava Růžičková

 

Petrolejové lampa na aromatické oleje, zdobená třemi gryfy, je vyrobená z ručně litého cínu a ručně foukaného skla. foto: Ladislava Růžičková

 

A dá se říci, co děláte nejraději?

Nápadů a motivů je nepřeberné množství, chce to jen čas. A tvorba forem opravdu potřebuje mnoho času. Dá se říci, že spony a originální plastiky dělám nejraději, ale samozřejmě prodáváme i petrolejové lampy, poháry, mísy, džbány a v podstatě vše, co nazýváme užitým uměním. Pracujeme i na zakázku, vyrábíme nejrůznější plakety pro obce nebo spony na kilty do Skotska. Rádi vytváříme stále nové věci a nová témata na reliéfy.

 

Postupujete metodou gravitačního lití kovů. Čím je typická?

Základem všeho našeho tvoření je forma, a to i v případně, že odlitek znovu po odlití rozřežeme či rozstříháme kleštěmi a spojujeme jinak a v nových variantách. Stejný motiv tak můžeme používat na šperky, džbány, poháry, náhrdelníky… nač si vzpomenete. Potom přijde na řadu stabilizace formy, temperování, hodiny při různých teplotách. Zhruba po týdnu začínáme první lití, až potom vidíme, zda vše dobře funguje a zatéká. Je to alchymie a o záludnosti není nouze. Gravitační lití je velmi jednoduché odlévání z ruky, přímo z kalíšku do formy, tedy pomocí gravitace. Bez použití odstředivky a dalších moderních vymožeností. Jednoduše starou technikou.

Motiv bodláčí z autorčiny dílny najdete nejen na nápjovém skle, ale i na sponách do vlasů či náušnicích. foto: Ladislava Růžičková

 

Autorka má ráda motiv horkovzdušného balónu, který se v její tvorbě často objevuje. foto: Ladislava Růžičková

 

Co všechno musíte provést po vyjmutí odlitku z formy?

Po vyjmutí z formy, tedy až odlitek zchladne, ostříháme větší přelitky kleštěmi, potom brousíme bruskami a retušujeme nedokonalosti, které se objevují, tedy bublinky, vzduchové cestičky atd. Je na každém litci, aby odhadl, kdy je odlitek dobrý a kdy je lepší ho raději roztavit a udělat jiný.
Po dokonalém vybroušení poprvé leštíme a zbavujeme se tak vrchní zoxidované vrstvy. Potom patinujeme, patiny jsou různé, od černé až po měděnou. My nejvíce používáme černou patinu, kterou sama vařím. Potom voskujeme včelím voskem a znovu leštíme. U předmětů denní potřeby je to vše. U šperků ještě ošetřuji antioxidantem, olejíčkem, který krásně zvýrazní jak cín, tak i kámen, je-li to šperk s minerálem. Hotové výrobky pak balíme do dárkových krabiček od pana knihaře, balení máme raději rustikální s dřevitou slámou, ale na přání máme i luxusní, potažené knihařským plátnem a uvnitř vystlané saténem.

 

Mnohé vaše výrobky kombinují materiály – například cín a foukané sklo nebo minerály…

Ano, z části jsou naše cínové výrobky kombinované s foukaným sklem. Tvary a střihy na poháry, džbány, bazénky na petrolejky atd. dodáváme přímo ke skláři, který pro nás sklo vyrobí. Naše džbány, karafy i vázy také vykládáme kameny. Buď minerály, nebo ručně vyráběnými skleněnými kabošony. Pracujeme také s barevným plochým sklem, děláme vitráže v kombinaci s odlitky a také relikviáře a truhličky. Cínové šperky, spony do vlasů i kilt piny zdobíme též minerály či ručně mačkaným sklem.

Aktuálně se autorka chystá na zdobení přírodnin, hlavně rohů, keltskými motivy. foto: Ladislava Růžičková

 

Autorská cínová vlasová spona s motivem bodláku byla vyrobena na Skotské hry na Sychrově foto: Ladislava Růžičková

 

Jak dlouho trvá výroba cínových produktů? Kolik toho uděláte za den?

Některé dny se věnujeme odlévání, potom následně dalším operacím. Výroba je tak různorodá a propojená, že počítat na kusy denně se většinou nedá. Některá sponka trvá dvě hodiny, jiná zabere čtyřicet minut. Nikdy jsem při této práci nepočítala hodiny v dílně, je to jiný svět, čas tam plyne jinak.

 

Na jaký výrobek jste pyšná? Který vám uvízl v paměti?

Jsme pyšní na mnoho našich výrobků. Jeden z oblíbených je Relikviář, který byl vytvořen na výstavu „Zasaženi středo-věkem“ ve Chvalské tvrzi. Poté byl vystavován na zámku Nový Stránov a pak několik let na hradě Křivoklát, kde se stal součástí krásného propagačního CD a byl v něm poklad pro děti. Nakonec byl prodán do soukromé sbírky v Praze. Dále obří celocínová plastika horkovzdušného balonu, velká přibližně 60 cm, ta je taktéž v soukromé sbírce. Ale stejnou radost mám z každé nové spony a nového motivu. Těší mne, když nový reliéf na sponce sedne mým zákaznicím a líbí se. Je to pro mne důležité a se zákazníky udržuji velmi často i přátelský vztah.

V dílně pracují také s barevným plochým sklem, dělají vitráže v kombinaci s odlitky a také relikviáře a truhličky. foto: Ladislava Růžičková

 

Tvary a střihy na poháry, džbány a další výrobky dodává autorka skláři, který sklo vyrobí na míru. foto: Ladislava Růžičková

 

A na čem aktuálně pracujete?

Chystáme zdobení přírodnin, hlavně rohů, které jsme kdysi dělali, ale po letech se vracíme ke keltským motivům. Chystám nové šperky s motivy paroží, motiv mořských vln, peří a ptačích křídel. Novinkou jsou nyní závěsné lampičky na čajové svíčky, které se věší do pergol, v zimní zahradě i doma.

 

Cín je specifický i tím, jak se o něj starat. Co lidem radíte?

Na nádobí doporučuji ruční mytí saponátem, u složitějších montáží lze použít na vyčistění i jemný kartáček a opláchnout. Houbička nepříjemně poškodí patinu a cín poškrábe, tu nepoužívám.
Se šperky se nekoupeme a dáváme pozor na parfémy. Dobré je občas použít antioxidant nebo i olej, například olivový. Já používám lněný. Při běžném používání šperků většinou stačí přeleštit flanelovou látkou.

 

Dílnu máte v Radvánovicích u Turnova. Lze vás navštívit a na výrobu se podívat?

V naší dílně jsou možné návštěvy v určených dnech v roce. Mimo tyto dny jen po předchozí dohodě. Jsou období, kdy musíme pracovat na zakázkách, a návštěva tak bohužel možná není.
Časem jsme zrušili kompletně komisní prodej s výjimkou Muzea Českého ráje u nás v Turnově. Dodáváme do obchodů a sami provozujeme dva e-shopy u nás v České republice a prodáváme i na slovenském serveru.

 


Ladislava Růžičková začínala s cínařstvím jako samouk a vypracovala se ve špičkového profesionála. foto: Ladislava Růžičková

Kontakt:

Cínařství
Ladislava Růžičková a Jakub Tichý

Radvánovice 72
511 01 Turnov
E-mail: info@cinarstvi.net
Tel.: 736 487 177
Web: www.cinarstvi.net; www.fler.cz/cinarka

 


Text: Andrea Skalická; foto: Ladislava Růžičková

Další články

Begonie do truhlíku, záhonu i na terasu

Begonie do truhlíku, záhonu i na terasu

Můžete si s nimi vyzdobit květinové záhony na zahradě, terasu či balkon zkrášlí begonie v truhlících a doma v bytě vás potěší krásné květy pokojovek. Podívejte se, z jakých druhů můžete vybírat.

Celý článek

Řezbářka a loutkářka Hanka Čížková: Loutky na nitích mám nejraději

Řezbářka a loutkářka Hanka Čížková: Loutky na nitích mám nejraději

Hrát loutkové divadlo začala Hanka Čížková už v osmi letech. Ještě více ji ale o několik let později zaujalo vyřezávání loutek ze dřeva. Jako řezbářka a loutkářka pak pracovala v plzeňském Divadle ALFA nebo v Loutkovém filmu ve Studiu Jiřího Trnky v Praze. Před lety založila vlastní autorské divadlo Divadýlko HáČek. Loutky ji tak provázejí po celý profesní život.

Celý článek