Zdroj obrázku: sementsova321 - stock.adobe.com

Jak na lepší usínání přírodní cestou

Nespavost postihuje značnou část lidí. Způsobena může být různými faktory – od stresu až po nevhodně vybavenou ložnici. Nabízí se přitom různé tipy, které vám pomohou lépe usínat a nebudit se v noci. Pojďme se na ně podívat blíže.

Co je insomnie

Insomnie, česky nazývána nespavost, zahrnuje problémy se spánkem. Může jít o složité usínání či přerušovaný spánek. Každý z nás někdy zažil probdělou noc, pokud se však tyto problémy objevují pravidelně, jde o závažný stav. Příčiny mohou být různé, mnohdy jde o úzkosti, různé bolesti či menopauzu.

Obecně je pro klidný spánek důležitá psychická pohoda. Je nezbytné dopřát si dostatek spánku a zvolit si vhodný čas, kdy jít spát. Měl by být každý den stejný. Vhodný je také vlastní rituál, který vás připraví na odpočinek. Pomoci může také léčba nespavosti přírodní cestou s využitím různých bylinek.

Někdy může za insomnií stát i nevhodná postel – základem je kvalitní matrace. Pokud ta vaše už přesluhuje či je jednoduše nepohodlná, je načase investovat do nového lůžka.

Večerní rituál

Řadě lidí pomáhá pro lepší usínání určitý rituál, díky kterému své tělo připraví na spánek. Je třeba najít aktivity, u kterých zrelaxujete. Může jít o čtení, teplou koupel, pití bylinkového čaje či teplého mléka. Zároveň je dobré vyhnout se počítačům, tabletům a smartphonům kvůli modrému světlu.

Pokud vás trápí starosti, připravte si na následující den seznam věcí, které vás čekají. Díky jasnému plánu omezíte úzkosti a stres, vždyť s čistou hlavou se usíná lépe.

Zdroj obrázku: Danijela – stock.adobe.com

Bylinky na uklidnění mysli

Obecně je pro zdravý spánek důležitá zdravá výživa. Někdy se však i přes vyvážený jídelníček mohou objevit poruchy spánku. V takových chvílích mohou přijít na řadu i bylinky. Ty dokáží mírnit úzkosti a stres. Některé z nich obsahují tryptofan, který podporuje tvorbu serotoninu.

K dispozici jsou také různé doplňky stravy. Zvolit můžete například komplexní přípravek, který obsahuje kombinaci bylin pro klidný spánek. Před jejich zařazením do jídelníčku je však vhodné to konzultovat s lékařem.

Kromě toho, co jíte před spaním, je také důležité myslet na to, co pijete. Teplý bylinný čaj dokáže zklidnit mysl a připravit tělo na spánek. Vhodné jsou směsi obsahující kozlík lékařský, šišák bajkalský a mučenku pletní. Skvělou volbou jsou také himalájské byliny pro přípravu čaje. A pokud nemáte v oblibě čaj, pak zvolte ajurvédskou kávu. Hlavní složkou nápoje je čekanka lékařská a na výběr máte z různých příchutí.

Zdroj obrázku: PhotoBook – stock.adobe.com

Dostatek čerstvého vzduchu

Aby se vám večer lépe usínalo, je dobré strávit alespoň nějaký čas na čerstvém vzduchu. Může jít o obyčejnou procházku, která dokáže unavit. Případně však můžete zařadit i náročnější cvičení, po kterém se budete těšit do postele.

Kvalitní postel

Naprostým základem dobrého spánku je pohodlná matrace. S tou se vám bude lépe usínat a ráno se budete probouzet svěží. Ideální volbou je matrace z paměťové pěny, protože poskytuje tělu optimální oporu a předchází bolestem zad. Ovšem je třeba myslet také na to, jak vysoká matrace je – pokud je příliš nízká, nenabídne potřebný komfort. Minimální výška se pohybuje kolem 20 centimetrů.

Chybět by samozřejmě neměl ani anatomický polštář a příjemná přikrývka. Jde o zdánlivé drobnosti, které však také značně ovlivňují kvalitu spánku.

Nabízí se i další vybavení ložnice pro kvalitní spánek. Například zatemňovací závěsy, ventilátory či klimatizace pro zajištění chladné teploty. Ale pomoci mohou i útulné dekorace, díky kterým se v ložnici budete cítit lépe.

Dostatek kvalitního spánku je klíčový pro celkové zdraví a pohodu. Vytvořte si večerní rituál, díky kterému zrelaxujete a usnadníte si usínání. I malé změny v životním stylu mohou mít velký vliv na kvalitu spánku.

 


Další články

Jutové pytle v hlavní roli: Přetvořte svůj interiér s dotekem přírody

Jutové pytle v hlavní roli: Přetvořte svůj interiér s dotekem přírody

V posledních letech stoupá ve světě interiérového designu poptávka po udržitelných a přírodních materiálech. Jedním z takových materiálů, který si získal pozornost v oblasti dekorací pro domácnost, jsou jutové pytle. Ty představují výbornou volbu pro každého, kdo hledá způsob, jak do svého domova přinést kousek přírody a zároveň podpořit ekologicky šetrný životní styl. Celý článek

Bylinky pro zdravé klouby

Bylinky pro zdravé klouby

Trápí vás problémy s klouby? Než začnete hledat vhodné bylinky, které vám mohou pomoci, je třeba znát příčinu potíží. Jiné se hodí k léčbě podvrtnutého kotníku a jiné zpomalí degeneraci kloubů.

Celý článek

Co jsou nootropika a jak nastartují mozek k optimálnímu výkonu?

Co jsou nootropika a jak nastartují mozek k optimálnímu výkonu?

Podat perfektní výkon v práci, ve škole, doma, to je dnes považováno za samozřejmost. Ovšem zda se vám to opravdu podaří, to většinou závisí na kondici vašeho mozku, který řídí úplně všechno, co se ve vašem těle děje. Jak mu pomoci? S nootropiky se vám to podaří. Vysvětlíme, co si pod tímto pojmem představit. Celý článek

3 tipy pro DIY venkovní posezení

3 tipy pro DIY venkovní posezení

Venkovní sezóna je v plném proudu a nabízí možnost posezení na zahradě či terase. Nemusíte ale utratit spoustu peněz za nový zahradní nábytek. Připravili jsme pro vás tipy, jak si ho levně a svépomocí vyrobit nebo zrenovovat a dopřát si příjemné chvíle relaxace.

Celý článek